מושב 3 – הערכה עצמית מעצבת
יו"ר: ד"ר דפנה הדר
אודיטוריום יואל
אחד המנופים המרכזיים לשינוי בכל מערכת, ובמערכת החינוך בפרט – הוא נושא ההערכה, ובאופן פרטני – הערכת הלמידה. המודלים המרכזיים בעולם בתחום ההערכה במערכות חינוך שמים דגש על הערכה עצמית (הערכה כלמידה) ועל הערכת מיומנויות ככלים המרכזיים לטיפוח הסקרנות ואהבת הלמידה, כמו גם הוויסות והאחריות העצמית ברוח תכנית "הריאלי 2030". עוד משנה"ל הקודמת (תשפ"א) נעשה בבית הספר שימוש בכלים מתקדמים בהערכה עצמית מעצבת, כמו גם הערכה על פי תכנית לימודים אישית והערכה מבוססת מיומנויות. במושב זה נחלוק התנסויות שנעשו בכלים אלה.
מטרת המושב:
מטרת המושב היא לשתף מורים ואנשי חינוך בכלים, התנסויות ותובנות בהבטי ההערכה העצמית המעצבת בכלל שכבות הגיל, כבסיס להמשך השיח והלמידה בנושא.
מפגש ראשון: 15:00-16:00 – הערכה עצמית א‘-ח’ – אודיטוריום יואל
שרון יעקב גינוסר
מרכזת שכבה ומורה למתמטיקה במטו"ס
יוליה אלקין
מחנכת ומובילת טכנולוגיה במטו"ס
1. הערכה עצמית במסגרת לימודי המתמטיקה בחטיבת הביניים במטו"ס:
החל מתחילת השנה הנוכחית אנו מבצעות פיילוט בתחום הלמידה בוויסות עצמי במתמטיקה בכיתות ח' במטו"ס. לפיילוט ישנם שני מרכיבים מרכזיים – מיומנויות הלמידה בוויסות עצמי ונושא ההערכה העצמית. בתוך כך, תהליך ההערכה שבוצע כלל חלופה למבחנים רגילים בדמות מהלך הערכה בעל מספר שלבים, בו התלמידים הם המעריכים ונמעני ההערכה, והם גם מגדירים את מטרות הלמידה בעקבותיה. במפגש נרצה לחלוק רשמים ותובנות מתוך המהלך, כפתח ליישום נרחב יותר בהמשך.
תמי כהן
מורה לספרות ואמנות, חונכת ז' 3 ורכזת שכבת ז' בהדר
2. הערכה עצמית ומעצבת במסגרת תהליכי החונכות בכיתה ז' בהדר:
במהלך השליש הראשון של שנה"ל ביצענו מהלך שונה של הערכת תלמידים, ששילב הערכה עצמית, שיחות אישיות מקדימות, הערכה מעצבת ועוד. המהלך בכיתות ז' שאותו אציג כלל גם שיח שונה מאד עם התלמידים וההורים, היה פורץ דרך במובנים רבים, והוליד סימני שאלה ותובנות רבות ביחס לתהליכי ההערכה ככלל, ולקראת הבאות. במפגש אחלוק את המהלך ותוצריו, ואשמח לקיים שיח עמיתים על התובנות שהוא העלה.
סיוון הבר
מחנכת כיתה ב' באחוזה
3. הערכה עצמית ובקרה במסגרת למידה גמישה במרחב הזריעה:
במהלכי הלמידה הגמישה בניתי כלים להערכה עצמית ומעקב משימות תוך כדי למידה. במהלך החודשים האחרונים עשיתי שימוש בכלים האלה ואשמח להציג אותם למורים, ולשתף בתובנות שעלו בי בעקבותיהם.
מפגש שני: 16:00-17:00 – הערכה עצמית בתיכון – אודיטוריום יואל
אלירן דניאל
מורה לפיזיקה מחקרית
1. הערכת מיומנויות במסגרת קבוצת פיזיקה מחקרית בבית בירם :
במסגרת פרוייקט המתקיים בשיתוף פעולה בין בית הספר למוסד נאמן בטכניון, צה"ל ומשרד החינוך, הוחלט לפתח, ליישם ולבחון כלים להערכת מיומנויות בקרב התלמידים באופן שיאפשר "מחקר פעולה" שמתוכו ניתן יהיה לגזור דרכים להקנייה והערכה של מיומנויות במערכת החינוך, בצה"ל ובאקדמיה. במהלך החודשים האחרונים הנענו תהליך פיתוח ויישום כלים כאלה במסגרת קבוצת פיזיקה מחקרית בבית בירם. במפגש אשמח לחלוק את הכלים ולנהל שיח על תובנות וסימני שאלה ראשוניים הנגזרים מהמהלך.
מתן מורג
מחנך י"א, מורה לתנ"ך ולמחשבת ישראל, היחידה לחינוך חברתי-קהילתי בבית בירם
2. הערכת למידה בוויסות עצמי לקראת שיח הערכה בבית בירם:
במשך שנים התקבעה התפיסה כי התלמידים נחשפים להערכות שלהם למול ההורים (במסגרת ימי ההורים) כ"תחנה ראשונה", ובעקבותם גם אמורה להיווצר ההנעה ללמידה. מהלך זה למעשה שם את אחריות ההערכה הבלעדית בידי המורים, את אחריות ההנעה בידי ההורים, והותיר את הלמידים במצב תגובתי (או מתמקח), באופן המחמיץ את ההזדמנות להתפתחות מודעות, אחריות והנעה עצמית בקרב התלמידים.
לאור זאת החלטתי להניע מהלך ובו תהליך הערכה אחר, בו היתה לתלמידים ההזדמנות להערכה עצמית, וגם לפגוש את ההערכה החיצונית שקיבלו מהמורים – טרם יום ההורים. השיח שהתפתח עם התלמידים בעקבות כך היה מאד מעשיר לכולם וכלל תובנות שלהם מההערות, נקודות שהם ציינו לשימור ושיפור, כמו גם דברים שהיו רוצים להגיד להוריהם ו/או למוריהם.
לאור זאת, גם השיחות ביום ההורים היו משמעותיות מאוד. במהלך המפגש ארצה לחלוק את ההתנסות הזו, לנהל עליה שיח עמיתים, ולבחון כיצד ניתן לשלב יותר ממנה במהלכי ההערכה שלנו בהמשך.