מושב 6: כלים ללמידה בהנעה עצמית
יו"ר: עמר בן ארי
אודיטוריום תקשורת
הלמידה בהנעה עצמית היא מושג מיותר. למעשה – עצם קיומו מעיד על עומק הכשל של מערכות חינוך בכל העולם להתחבר להנעה הפנימית ללמידה המאפיינת את מהותנו כבני אדם. הדחף ללמידה מאפיין כל אחד מאיתנו משחר הולדתו, ורק מאוחר יותר בחיינו, אולי בשל ההיסטוריה של מערכות חינוך, נוצרת משוואה בה נדרש ליצור הנעה חיצונית ללמידה – בדרך כלל בעזרת שורה של "מקלות וגזרים". הכלים ללמידה עצמית שיוצגו במושב זה, נוצרו על מנת לחבר תלמידים וסטודנטים מחדש לדחף וליכולת הלמידה העצמית, כ"מנוע פנימי" חיוני ללמידה, שיהיה גם דרוש להם בהמשך חייהם כלומדים לאורך החיים (Life Long Learners).
מטרת המושב:
מטרת המושב היא לשתף מורים ואנשי חינוך בכלים, התנסויות ותובנות בהבטי הלמידה בהנעה עצמית של התלמידים, כבסיס להמשך השיח והלמידה בנושא.
מפגש ראשון: 15:00-16:00 – אודיטוריום תקשורת
פרופ' משה פליגלמן
מנהל המערך הקרדיולוגי לשעבר בבי"ח כרמל
וסגן דיקן לשעבר להוראה בפקולטה לרפואה בטכניון
1. למידה היברידית בוויסות עצמי בפקולטה לרפואה בטכניון:
המפגש עם פרופ' פליגלמן מהווה הזדמנות ייחודית ללמוד על תכנית פורצת דרך בפדגוגיה של למידה בוויסות עצמי המשולבת בגישה אחרת להערכה במסגרת לימודי הרפואה בטכניון:
במסגרת קורס לשנה רביעית בפקולטה לרפואה קיבלו הסטודנטים (120 סטודנטים) חומר לקריאה בספר החובה לקורס והוזמנו לצפות בהרצאות מוקלטות כהכנה למיפגשים בקבוצות של 20 סטודנטים. בתחילת כל מיפגש בקבוצה נערך מבחן קצר. לאחר סיום המבחן העבירו הסטודנטים את המבחן למזכירות ההוראה ואז עברו על הבחינה כקבוצה. לאחר סיום הבחינה כבודדים וכקבוצה, הצטרף לקבוצה מורה אשר עבר אתם על הבחינה ואחר כך דן אתם בשני מיקרים הקשורים לחומר הקריאה. בנוסף, בסיום כל אחד משלושת שבועות הלימודים נערך מיפגש פרונטלי (אשר שודר גם בזום) לסיכום השבוע. שביעות רצון הסטודנטים וציוני בחינת הסיום היו גבוהים אף כי הייתה שונות בשביעות רצון הסטודנטים משיטת ההוראה.
במסגרת המפגש תוצג התכנית, החשיבה הפדגוגית העומדת מאחריה, וגם תוצאות המשוב שהועבר לסטודנטים בנושא גישת ההוראה והלמידה הזו.
מתן מורג
מחנך י"א, מורה לתנ"ך ולמחשבת ישראל, היחידה לחינוך חברתי-קהילתי בבית בירם
טל אורון
מנהלת תחום ההערכה בבית הספר
2. תכנית חלוץ לתקופת היבחנות בכיתה י"א
כחלק מבחינת הכלים שנרצה ליישם במרחב הפריחה, החלטנו ליישם תכנית המבוססת על מיקוד מאמץ ולמידה בוויסות עצמי של התלמידים בכיתה י"א 5, לקראת תקופת ההיבחנות של החורף. לצורך כך יישמנו מערכת שעות שונה בתיאום עם המחנכים והמורים המקצועיים, בה התאפשר לתלמידים לתכנן את זמנם ואת סוגי המפגשים שירצו עם המורים, ולמקד מאמץ בנושאי המבחנים. המהלך כולו לווה בתכנית הערכה שיזמה וביצעה טל אורון, ובה התלמידים נשאלו מספר שאלות לפני המבחנים ולאחריהם.
במפגש נציג את מהלכי התכנית, ואת ממצאי תכנית ההערכה, ונקיים עליהם שיח לקראת הבאות.
מפגש שני: 16:00-17:00 – אודיטוריום תקשורת
נטלי גוטמן
מורה ומרכזת מקצועות רבי -מלל בכיתות היסוד באחוזה
1. פיילוט כיתות ה' הוראת העברית מתוך קריאת ספרים במסגרת שיעורים גמישים, במטרה לפתח את הניהול והויסות העצמי
קריאה מרובה ומגוונת, מרחיבה את היכולת השפתית של התלמידים, מעשירה את עולם התוכן שלהם וחושפת אותם לשימושים נרחבים בשפה. הוראת השפה מתוך הקשר, מאפשרת לקרב את השפה אל התלמידים, שכן היא באה מתוך עולמם ולא מנותקת. במהלך השנה נערך פיילוט לתכנית עידוד הקריאה לתלמידי כיתות ה' ביסוד אחוזה. במהלך החודשים האחרונים זכיתי לראות תהליך מדהים שעוברים התלמידים סביב נושא הקריאה. בתחילת הדרך, התלמידים היו מלאי התנגדויות, תחושת תסכול ומבוכה ואי נחת כאשר נתבקשו לקרוא בבית הספר. היום, כאשר אנחנו באמצע הדרך, אני חווה את התלמידים צמאים לקריאה ואף מבקשים אותה. הקריאה שלהם רהוטה הרבה יותר מבעבר, מהירה ורציפה יותר, הם פיתחו יכולת של פירוש וביאור מילים מתוך הקשר והביטוי העצמי שלהם משתפר ממשימה למשימה. התלמידים מספרים בעצמם על חוויותיהם כחלק מהפיילוט, על התרומה שלו לעצמם בהקשר השפתי אך גם על השפעה על הרגלי הפנאי שלהם. כמו כן, ההורים מתארים את הפרוייקט מהעיניים שלהם כחיובי מאוד. במהלך המפגש אציג את עיקרי התכנית, את המשובים והתובנות מיישומה עד כה.
יוליה אלקין
מורה למתמטיקה ומרכזת הטכנולוגיה במטו"ס
2.למידה עצמית במתמטיקה במרחב ההנצה באמצעות מערכת META
מערכת META פותחה בשנים האחרונות כחלק ממיזם בנושא פרסונליזציה בלמידת המתמטיקה ולמידה אדפטיבית. במהלך החודשים האחרונים עוסקים מספר מורים למתמטיקה בבית הספר בלימוד בכלים אלה ומוצאים בהם ערך רב. במפגש נחלוק את הרשמים וההתנסויות הראשוניות במערכת, והאופן בו ניתן באמצעותה לפתוח את השער לחשיבה על פדגוגיות חדשות.