מושב 5: מעורבים ומשפיעים ערכית
יו"ר: איריס וינקלר
מתחם המייקרים
אחד משני היסודות בתפיסת "הריאלי 2030" נשען על הצורך לטפח בוגרי בית הספר שיהוו מעצבי חברת העתיד, וליצור עבורם את התנאים להתפתחות החשיבה האתית והמיומנויות הדרושות להם להיות יזמים ערכיים, או ברוח חזון בית הספר – "מעורבים ומשפיעים ערכית". שני המרכיבים המרכזיים שיסייעו לכך משולבים בתכנית "הריאלי 2030" סביב הטמעת תהליכי "קוד הכבוד" – בראי הפרט והקשר שלו עם הקבוצה, בצד הפעלנות החברתית – כיסוד של נתינה לחברה. במושב זה נציג חלק מתכניות החלוץ המתקיימות בבית הספר בנושאים אלה ונקדם את הלמידה ההדדית בנושא.
מטרת המושב:
מטרת המושב היא לשתף מורים ואנשי חינוך בכלים, התנסויות ותובנות בהבטי טיפוח המעורבות והיזמות הערכית של התלמידים, כבסיס להמשך השיח והלמידה בנושא.
מפגש ראשון: 15:00-16:00 – קוד הכבוד – מתחם המייקרים
עומר הולצר
מרכז שכבה ט', חונך ומורה להיסטוריה
1. קוד הכבוד במסע גדנ"ע
במסגרת תוכנית הריאלי 2030 בית הספר מתווה דרך חדשה להעצמת טיב הקשר והכבוד ההדדי בין הגורמים השונים בקהילת בית הספר, תכנית 'קוד הכבוד', החל מהיחסים בין התלמידים לעצמם ועד ליחסים מול עובדי ההוראה וההנהלה. על פי החזון קוד הכבוד יהווה מרכיב יסוד בתעודת הזהות הבית ספרית ותעודת הזהות הערכית האישית של תלמידיו וכמו כן להוביל את התלמידים להיות אזרחים משפיעים בחברה הישראלית. בתכנית זו הקהילה הלומדת מתקשרת באמצעות מערכת כללים משותפת שמגיעה מתוך שיח מכבד ומשמעותי. במסגרת מושב זה אציג תהליך 'קוד כבוד' משמעותי שהתקיים בשכבת ט' בתיכון אחוזה כחלק מהכנה ביציאה למסע לנגב ובמהלכו. במהלך המפגש אציג את תהליך ההכנה, את בחינת האירועים, ואת הסיכום הכיתתי בתום המסע בראי זה.
אורלי שליפקוביץ'
מחנכת, רכזת כיתות ה'-ו', סגנית
2. תהליך קוד הכבוד בחטיבה הבוגרת
במהלך השנה אנו בודקים את בסיסי הכבוד החשובים לנו וסביב אירועים שונים יוצרים תהליכים של כבוד, לדוגמה: עבודה בקבוצות, משחק בהפסקה, יציאה לטיול/גיחה וכדומה. בהצגת התהליך בכנס אשתף את התהליך שעברנו בכיתה, תוך רלוונטיות ודוגמאות אותנטיות מהכיתה ליצור הדבקה, וחוויה חיובית בקרב המורים.
מיכל מוצפי
מחנכת בחטיבה הצעירה במטו"ס
3. תהליך קוד הכבוד בחטיבה הצעירה
קוד הכבוד הכיתתי מהווה חלק חשוב במהלכי הלמידה הגמישה, שכן דרכו נקבעים דפוסי ההתנהלות של הכיתה, על בסיס בירור ערכי והסכמה אישית והדדית בין הילדים. בצד זה, חשוב שהתהליך, השפה ואופן השימוש בקוד הכבוד יהיו מותאמים לילדים בגילאים הצעירים, ושקוד הכבוד יהיה מהלך "חי ונושם" בכיתה, ולא יסתיים בפלקט על הקיר. במפגש אחלוק מנסיוני ביישום מהלכי קוד הכבוד בחטיבה הצעירה, ונקיים שיח על הכיוונים והדילמות העולות מן המהלך.
מפגש שני: 16:00-17:00 – נתיבים לפעלנות חברתית – מתחם המייקרים
מנדי רבינוביץ'
מנהל בית בירם
1. דגם מכינת "הנני" – נתיב חדש לפעלנות חברתית כמסלול המראה מתום הלימודים בבית בירם
כחלק מרוח הפעלנות החברתית, ראיתי לנכון לקדם גישה אחרת לתקופת סיום הלימודים בבית -בירם, ולראות כ"כן השיגור" הערכי והחברתי של התלמידים לקראת השלב הבא של בגרותם, תוך יצירת התנאים לשירות צבאי/ אזרחי משמעותי. במוקד הוויתה של תקופת "מודל המכינה" תחת השם "הנני" – עומדת ההכרה כי מהלך התפתחותם של תלמידינו כבני אדם, שהינם מעורבים ומשפיעים חברתית, נדרש לעבור דרך חוויה משמעותית של מעורבות והשפעה כזו, במגע ישיר עם מהותה של החברה הישראלית.
במפגש אציג את כיווני החשיבה המתפתחים בנושא, ואת המהלכים שאנו מקדמים ליישומו, כבסיס לשיח משותף.
אורית אסנפלד
סגנית לחברה וקהילה חונכת ומורה לביולוגיה
2. תכנית חלוץ בפעלנות חברתית
הפעלנות היא מרכיב יסוד שנובע מתוך החזון הבית ספרי להיות מובילים ומשפיעים ערכית לצד למידה לאורך החיים ושותפים ליצירת עולם טוב יותר (ע"פ יעדי פיתוח בר קיימא – SDGs של האו"ם). הפעלנות היא החיבור בין תחושת החוללות העצמית למיקוד השליטה הפנימי – תחושת המסוגלות והיכולת העצמית להגדיר מטרה, להבין מה אני צריך כדי להשיג אותה ולהוציאה לפועל על אף האתגרים שבדרך. הפעלנות תתבסס על התפיסה שללומדים יש את היכולת והרצון להשפיע באופן חיובי על חייהם ועל העולם הסובב אותם כסוכני למידה עצמאיים המעצבים את המציאות. במושב זה אציג את תוכנית החלוץ שהחלה להתבצע במהלך המחצית השנייה בשכבת ז' באחוזה, לשתף תובנות ראשוניות ממהלכי היישום ולקיים שיח על נתיבי ההמשך.