מושב 4 – למידה בוויסות עצמי בנביטה
יו"ר: זהבית זליג
אודיטוריום מחשבים
גישת הלמידה בוויסות עצמי נשענת על הסקרנות והמיומנות הבסיסית הטמונה בכל אחד מאיתנו כאדם המניעה אותנו ללמוד – ממש מרגע לידתנו. הצורך להטמיע בדמות בוגרי מערכת החינוך את המיומנויות וההנעה להיות לומדים לאורך כל חייהם – היא גם מרכיב יסוד בתפיסת תכנית "הריאלי 2030", ובמהלך השנה האחרונה אנו עוסקים במספר תכניות חלוץ המטמיעות את מיומנויות היסוד הדרושות להטמעה בלמידה בוויסות עצמי – בדגש למרחב הנביטה (כיתות ה'-ח'). מושב הלמידה בוויסות עצמי יחלוק חלק מאותן התנסויות כבסיס ללמידה בהמשך.
מטרת המושב:
מטרת המושב היא לשתף מורים ואנשי חינוך בכלים, התנסויות ותובנות בהבטי הלמידה בוויסות העצמי בדגש חטיבות הביניים, כבסיס להמשך השיח והלמידה בנושא.
מפגש ראשון: 15:00-16:00 – אודיטוריום מחשבים
הדר שפירא
מורה לערבית במטו"ס
אזהאר שיח׳ אחמד
מורה לערבית במטו"ס
1. להוציא את הבַּסל מהעַסַל – וויסות עצמי בלימודי ערבית במטו"ס: הדר שפירא, אזהאר שיח' אחמד
במוקד השינוי שיחווה ביה״ס בשנת הלימודים הבאה ניצב, בין היתר, הרצון להגביר את מעורבות התלמידים בתהליך הלמידה ואת אחריותם לגביה. אחת הדרכים לממש זאת הינה פיתוח מודעות אצל התלמידים לבחירה מושכלת בין אפשרויות הניצבות בפניהם. בד בבד תקופת הלמידה מרחוק עיכבה רבים מן התלמידים ברכישת יסודות השפה הערבית. לזאת יש להוסיף את מגוון התלמידים הקיים ממילא בשיעורי ערבית, ובו תלמידים הלומדים בתכנית מותאמת, תלמידים מתקשים, תלמידים השולטים בנושאי הלימוד ועוד. לאור זאת, ועל מנת למנוע תסכול מתמשך בקרב התלמידים, החלטנו לחלק את הכיתה לקבוצות בהתאם לרמה השפתית של התלמידים, כך שכל קבוצה מקבלת מענה המתאים ל-zpd שלה. ביסוד החלוקה ניצבת בחירת התלמידים, הנוגעת לסיפור הערבית האישי שלהם. מהו סיפורם וכיצד הם מספרים אותו?
מיכל ישראלי
סגנית מנהלת במטו"ס
2. שילוב מיומנויות של ויסות עצמי בתהליכי הוראה ולמידה במטו"ס: מיכל ישראלי
במסגרת העיסוק בוויסות עצמי אציג בפני המשתתפים בכנס תוכנית חלוצית אותה אני מקיימת בכיתה ט'. עיקרה של תכנית זו הוא בפיתוח מיומנויות של ויסות עצמי במסגרת שיעורים המשלבים יחד למידה בפרויקט בהיסטוריה עם פרויקט בביולוגיה. במהלך שעורים אלו נוכחות בכיתה שתי המורות המלמדות תחומים אלו. התלמידים מציבים לעצמם מטרות, בוחרים במה לעסוק באותו השיעור, מבצעים משימות, ובודקים את איכות הביצוע שלהם. אשמח להציג את התהליכים שמתקיימים בכיתה ולחשוב יחד עם המשתתפים על דרכים לשילוב המיומנויות בתהליכי ההוראה, על חשיבות הפיתוח של מיומנויות אלה, על היכולת ללמוד מיומנויות של ויסות עצמי ועוד.
מפגש שני: 16:00-17:00 – כלי ללמידה בוויסות עצמי – אודיטוריום מחשבים
יעל לביא קימלוב
מורה לביולוגיה ומרכזת המדעים במטו"ס
רים זידאן עווד
מורה לביולוגיה במטו"ס
1. כיצד ניתן להתאים את מהלכי הלמידה בויסות עצמי לתנאי הלימוד ולתכנית הלימודים? – יעל לביא קימלוב ורים זידאן עווד.
טיפוח מיומנויות הויסות העצמי מחייב שיתוף התלמידים באחריות ללמידה, בתכנונה, ביצועה והערכתה. כאשר הלמידה בידיים של התלמידים הם מזהים טוב יותר את הערוצים והדגשים שמעניינים אותם וכך נעשים מעורבים יותר. תפקידי המורה והתלמיד משתנים ונוצרת מוטיבציה פנימית גבוהה יותר ואקלים לימודי משמעותי יותר. לצורך כך הנענו פרויקט בביולוגיה בפדגוגיה של למידה בוויסות עצמי, בו נדרשו התלמידים להקים תערוכה של צילמי מיקרוסקופ באמצעותה ניתן יהיה ללמוד על מאפייני חיים. על אף האתגרים שהמהלך העמיד בפניהם בעיקר בתחילת הדרך, לאורך הדרך למדו התלמידים להתנהל, הבינו את הדרישות ומצאו דרכים להתמודד עם צורת הלמידה שעוצבה עבורם. במסגרת המפגש נרצה לחלוק עמכם את התובנות וסימני השאלה שעלו במהלך, ואת המשובים שהיו תוצריו.
מרלין סבן
מורה לאנגלית בהדר
2. הקסם של חדרי בריחה דיגיטליים ככלי ללמידה בוויסות עצמי:
חדרי בריחה דיגיטליים משלבים עקרונות מתחום המשחוק ומפעילה את דמיון הלומד. בדומה לחדרי בריחה, הלומדים נדרשים לפתור חידות וקודים דיגיטליים כדי לפתוח את המנעולים ולצאת מהחדר. למטרה זו הלומדים משתמשים בכל ארבעת המיומנויות של השפה האנגלית באופן מהנה ומאתגר. הצלחת חדרי הבריחה הווירטואליים שיצרתי מותאמת לדור הGENZ שמורגל בהשתתפות פעילה באפליקציות. זה כולל למידה בסגנון אחר עם קצב מהיר וגירויים מגוונים מעולם הדיגיטלי שבתוכו הGENZ מרגיש כל כך נוח. בהרצאה זו אלמד את עקרונות הבסיס לבניית חדרי בריחה וירטואליים, איך בונים חדרי בריחה כולל המרכיבים החיוניים והמאפיינים לכל חדר בריחה. אדגים חדר בריחה שיצרתי כדי לתת את טעם החוויה. הרצאה זו תינתן בכלי דיגיטלי כדי לוודא את השתתפות הקהל ולקבל משוב בלייב וככלי נוסף ללמידה בוויסות עצמי.
הרצאה זו הוצגה בכנס בין-לאומי בנושא: Disruptive Innovations in Education