מושב 2 – למידה מבוססת תמה (רעיונות גדולים)
יו"ר: אורן בן ג'ויה
כיתה 421 – בניין בירם קומה 2
למידה רב-תחומית מבוססת תמות (רעיונות גדולים) היא גישה פדגוגית עדכנית הרואה באפשרות לשלב תחומי דעת סביב הצורך לפענח "רעיון גדול" הזדמנות לקדם הנעה ללמידה מתוך סקרנות, ומתוך התבוננות על תופעות בעולמות הטבע, החברה, והרוח כנושאי מהות שעבורם מהוות הדיסצפילנות השונות "שבילי גישה".
למידת התמות מאפשרת לתלמידים להכיר נושאים ממגוון זוויות מבט בראייה כולית הקושרת את הלמידה לחוויות החיים ולמורכבות המציאות בימינו, לצד ההזדמנות להכיר את הייחודיות של זוויות המבט אותן מציע כל אחד מתחומי הדעת.
מטרת המושב:
מטרת המושב היא לשתף מורים ואנשי חינוך בכלים, התנסויות ותובנות שפותחו במסגרת התנסויות בלמידת תמות בחטיבת הביניים, בצד תכניות ללמידת תמות שפותחו בבית בירם במהלך החודשים האחרונים בתחומי מדעי הרוח ומדעי הטבע, כמצע למרחב ההנצה בשנה הבאה. כל זאת על מנת לקדם את הבסיס להמשך השיח והלמידה בנושא.
מפגש ראשון: 15:00-16:00 – למידה מבוססת תמות בהנצה – כיתה 421
1. תכנית למידת התמות במדעי הרוח במרחב ההנצה (כיתה ט'):
שרון דותן
מרכזת לימודי הספרות וההומניסטיקה בבית בירם
דורית אשכנזי
מרכזת לימודי ההיסטוריה בבית בירם
למידה של תמות במספר תחומי דעת משיקים מתחום ההומניסטיקה- ספרות, היסטוריה, תנך ומחשבת ישראל מסייעת לתלמיד להבין טוב יותר את העולם שבו נמצא, מפתחת חשיבה ופותחת בפני התלמיד עולם עשיר ומגוון של שאלות ומושגים כמו גם מאתגרת חשיבה מסדר גבוה. במסגרת ההיערכות לתכנית הריאלי 2030 וכבסיס ללמידה הדדית יוצג אופן תהליך בניית התמות על ידי צוותי המקצוע תוך שילוב עבודה בין מספר צוותים. במפגש נפרט את מהלך העבודה שנעשה בבניית התמה הראשונה בצוות ספרות כמהלך מייצג, נציג את ראשי הפרקים של תכנית הלימודים הרב-תחומית, את אופן המיזוג בין התחומים ואת דרכי ההערכה.
1. חושבים מדע – פועלים מדע – תכנית למידת היסודות והתמה במדעים בכיתה ט':
כחלק מפיתוח אשכול המדעים לקראת שילוב כיתות ט' בבית – בירם בשנה הבאה במרחב ההנצה, ילמדו התלמידים כל תחום דעת בנפרד במשך שלושה רבעונים, בעוד שבריבעון האחרון תתקיים פעילות משותפת סביב תמה מרכזית, אשר בה התלמידים יישמו את עקרונות היסוד שלמדו במשך השנה. במפגש נציג את התכנית שפותחה עד כה בשילוב צוותי המדעים ונקיים עליה שיח.
דפנה שלם
מרכזת מקצוע הכימיה בבית בירם
רונית פורשט
מרכזת מקצוע הביולוגיה בבית בירם
מפגש שני: 16:00-17:00 – מחקר פעולה בלמידת תמות בחטיבת הביניים – כיתה 421
1. כיצד יוצרים את ההקשרים בין המקצועות השונים ומאפשרים ראיה רחבה, רב תחומית, לתלמיד?
שרון הירש
מרכזת המדעים ומרכזת שכבה בהדר
במהלך השנה כיתות ז' בהדר לומדות מקצוע הקרוי "מדעים רב תחומי" המשלב בתוכו את תחומי הדעת – ביולוגיה, גיאוגרפיה ופיסיקה. במקביל לתחומי הדעת משולבות במהלך הלמידה מיומנויות מחשב ומיומנויות טכנולוגיות. בסיום כל תקופה מקצועית התלמידים מציגים למורה הבא את מה שלמדו תוך מענה על שאלות המקשרות בין תחומי הדעת תחת התמה הכללית – "האם הרסנו או הצלנו את העולם?"
בתקופה האחרונה התלמידים חוקרים נושא סביבתי לבחירתם ופועלים ליצירת שינוי הלכה למעשה. במהלך המפגש אציג את התהליך ואת תוצריו, כבסיס לשיח וללמידה הדדית ונעלה לדיון את הקשרים בין תחומי הדעת והמעברים בין התקופות השונות.
2. פרויקט בינתחומי בספרות ותנ"ך – אתגרים בבניית תמה משותפת והאחריות הקולקטיבית של המורים בהובלת המהלך:
מירב סגל
מובילת פרויקטים במדעי הרוח במטו"ס
בשנת הלימודים הנוכחית יצאנו לדרך בפרויקט משותף הכורך את לימודי התנ"ך והספרות. המסגרת הבינתחומית העלתה אתגרים שונים במספר תחומים : הארגוני, עבודת הצוות, בהקשרי התוכן, והתפקוד של התלמידים במסגרת בינתחומית עם מספר מורים בכיתה. יצאנו לדרך כשלפנינו הצורך להגדיר תמה משותפת שתאפשר ביטוי משמעותי לשני התחומים ולזיקות שביניהם. לאחר התלבטויות נבחר נושא "ההומור" כמבע כשתוצר הלמידה משלב כתיבה יוצרת וייצוג חזותי.
במפגש נשתף בתהליך הפיתוח של המהלך הלימודי ויישומו ונעלה את הסוגיות להן נדרשנו מנקודת מבטנו המורים ומנקודת מבטם של התלמידים.