מושב 1 – למידה גמישה
יו"ר: איילה יהודה
מועדון לנדס
למידה גמישה היא גישה פדגוגית המשלבת מגוון דרכי הוראה-למידה באופן המתייחס לשונות בין הלומדים ולקידום מיטבי שלהם בזיקה למטרות הלמידה. הגמישות באה לידי ביטוי במגוון דרכי ההוראה ואמצעי ההוראה שבהן נוקטים המורים. בדרך זו ניתן מענה למגוון סגנונות הלמידה של הלומדים. הלמידה הגמישה מושתתת על פיתוח יכולת הבחירה המושכלת של התלמידים. הם נדרשים לעצב את מסלול ההתפתחות האישית שלהם על ידי בחירה של אתגרי הלמידה מבין מגוון של משימות ודרכי למידה. תפקידו של המורה לפתח את מרחב הלמידה הגמיש, להציב את האתגרים ולכוון את התלמידים בחירותיהם באופן שיאפשר להם להשיג בצורה מיטבית את מטרות הלמידה.
סביבת הלמידה מטפחת הכוונה עצמית בהיותה מרחב עשיר בגירויים המזמן סוגים שונים של אופני למידה (כגון: למידה בצוות ולמידה עצמית, משחק ועבודה בספר הלימוד, למידה מסרטון ולמידה מטקסט כתוב). סביבות הלמידה המשרתות את הלמידה הגמישה מזמנות תנועה במרחב ונגישות למגוון הגירויים והאינטראקציות.
מטרת המושב:
מטרת המושב היא לשתף מורים ואנשי חינוך בכלים, התנסויות ותובנות בהבטי הלמידה הגמישה והלמידה הדו-גילית במרחב הזריעה (כיתות א'-ד'), לחשוף אתגרים ותובנות כבסיס להמשך השיח והלמידה בנושא.
מפגש ראשון: 15:00-16:00 – מועדון תלמידים לנדס
קרן שטיינר
מחנכת ומרכזת פדגוגית – יסוד אחוזה
דורין בלץ
מחנכת ומרכזת מערכת – יסוד אחוזה
1. סדנה בלמידה גמישה:
החל מתחילת השנה אנו מחנכות שתי כיתות ב' הפועלות בלמידה גמישה ומהוות חלק מצוות ההנהלה המוביל את נושא הלמידה הגמישה במסגרת קהילות הלמידה של בית הספר. בסדנה נדגים ונתנסה בשיעור בלמידה גמישה, נציג כל אחד ממהלכיו בצורה מובנית ונעבור דרך כל אחת מההתנסויות. הסדנה תכלול הסבר על מהלכי הכנת השיעור, הצגת המשימות, התנסות בקוד הכבוד, פעולה במסגרת המשימות, תהליך הקנייה בקבוצה, סיכום ומשוב.
ההשתתפות בסדנה תסייע לכלל המורים להכיר את עקרונות הלמידה הגמישה ודרכי יישומם, לדון בשאלות הקשורות לנושא, הן למורי מרחב הזריעה בשנה הבאה, והן למורים ממרחבים נוספים, שעבורם עקרונות הלמידה הגמישה הם ברי יישום.
מחנכת בכיתות היסוד במטו"ס
מחנכת בכיתות היסוד במטו"ס
2. לבטים ואתגרים בלמידה גמישה במתמטיקה לכיתות ד':
השנה אנו עורכים התנסות חלוצית בלמידה גמישה במספר כיתות במטו"ס. באמצעות התנסות זו נוצרות עבורנו הזדמנויות לתעות ולתהות יחד עם צוות בית הספר על התהליכים שתלמידינו ואנו כמורים חווים. באמצעות חשיבה משותפת אנו מפתחים תהליכי חשיבה פדגוגיים ומאירים נקודות הדורשות בירור.
במסגרת המפגש נרצה להציג יחידה שפיתחנו במתמטיקה לכיתה ד תוך שיתוף ברעיונות, בתוצרים, בהתלבטויות ובחוויות.
מפגש שני: 16:00-17:00 – מועדון תלמידים לנדס
1. למידה דו-גילית גמישה בתחומי המדעים – תכנית חלוץ וזרעי מחקר פעולה:
הלמידה הדו גילית מאפשרת הרחבה של קבוצות השייכות ויצירת חברויות חדשות וקשרים שמעבר למסגרת שכבת הגיל והכיתה. מעבר למיומנויות החברתיות מבחינה לימודית, התלמידים הבוגרים מפתחים תחושת ערך עצמי ומגלים מנהיגות והתלמידים הצעירים מרגישים שהם יכולים ללמוד גם מחבר, ולא רק ממורה. זוהי גם מסגרת מצוינת ליישם מיומנויות ה SEL.
במהלך החודשים האחרונים יישמנו תכנית ללמידה דו-גילית ששילבה תלמידים מכיתות ג' וד' בסניף כיתות היסוד באחוזה (בשיתוף פעולה בין המורות), ללמידה בתחומי המדעים. במפגש נשמח לשתף את האופן שבו תכננו וביצענו את השיעורים, להציג תמונות, תובנות, תוצרי הערכה וגם סימני שאלה שעלו בהתנסות זו עד כה.
שני גבאי
מחנכת כיתה ג' – הדר
מורן מאור
מחנכת כיתה ג' – מטו"ס
2. הערכת למידה במסגרת למידה גמישה:
במסגרת תוכנית החלוץ בלמידה גמישה נקבע עקרון הבחירה כעקרון חשוב ולפיכך, ניתן לילדים חופש פעולה נרחב באשר ליכולתם לבחור את המשימה המתאימה להם ביותר. הפעולה באופן הזה מייצרת אתגר בהערכת התלמידים, הן לאור ריבוי המשימות וגיוונן והן לאור מגבלת תשומת הלב של המורה העוסקת במקביל בהקנייה בקבוצות קטנות. במפגש נפתח דיון בדבר כלים להערכת הלמידה במהלך הלמידה הגמישה בראי הצורך שנוצר בשינוי דרכי ההערכה המסורתיות והתאמתן ללמידה הגמישה.